Nudla x Minolei — Ett beauty-varumärke inför lansering

Hanna Rydholm, Sofia Larsén, Emma Filipsson, Helena Amiley

Hanna Rydholm, Varumärkesstrateg & Sofia Larsén, Art director, NUDLA design studio. Emma Filipsson, CEO & Helena Amiley CD, Minolei.

Minoleis grundare, Emma Filipsson och Helena Amiley, är båda makeupartister i grunden och lärde känna varandra när Helena eftersökte en business partner via sin blogg. För cirka ett och ett halvt år sedan kontaktade de oss på NUDLA design studio för att utveckla strategi, identitet, förpackningskoncept och kommunikation för sitt nya sminkvarumärke. Planen är att lansera 2023 och då vi precis producerat Minoleis lanseringskampanj tänkte vi ta tillfället i akt och checka in med grundarna. Vad har varit bäst i processen? Hur är tempen inför lansering? Och vilka är deras tips till dig som står inför en liknande bolagsresa?

Kan ni berätta lite kort om hur det började?
Helena: Jag är makeupartist och har drivit skönhetssalong med anställda, e-handel och varit skönhetsskribent i 12 år. Idén uppkom ur ett självupplevt problem eftersom jag har väldigt oljig hy själv, samt pratade regelbundet med kunder och läsare med samma problem. Det är väldigt lätt att testa produkter för oljig hy på mig, jag bara lägger dem på varsin sida av ansiktet och sedan ser jag tydligt under dagen vilken sida som blir mest blank.

Emma: Jag har en akademisk bakgrund och är också makeupartist sedan 10 år tillbaka. Jag har tidigare jobbat med produktutveckling och private label internationellt inom skönhetsbranschen. Jag hade länge följt Helenas blogg och när hon skrev att hon sökte en business partner kontaktade jag henne. När hon berättade om sin idé om ett nischat varumärke med bassmink för oljig/fet och kombinerad hy, så kunde jag som också sett problemet på marknaden snabbt bekräfta att behovet för dessa produkter var stort. Detta var en möjlighet jag inte ville tacka nej till.

Ni valde att ta in externt kapital från början i bolaget, hur gick tankarna där?

I början trodde vi att vi ville starta mindre och växa därifrån, men vi gillade inte att kompromissa och göra saker halvdant. Vi insåg tidigt att om vi ska göra den bolagsresa vi vill, bygga en stabil grund att växa från, så måste vi göra rätt från början och tänka stort direkt. Vi insåg snabbt att kapital behövdes! Vi gick investeringsnätverket Connects program Språngbrädan® i Uppsala, där vi fick hjälp att kommunicera samt paketera vårt erbjudande mot investerare tack vare kompetenspaneler och coach. Sedan krävdes det faktiskt bara en pitch för investerare innan vi var övertecknade. Även om processen var tidskrävande så var det en fantastisk känsla när vi hade rott affären i land.

Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man väljer designstudio? 

100% att det finns kemi och tillit! Tillit är A och O eftersom vi anlitar en byrå just för att vi själva inte kan. Det krävs inte bara kunskap om varumärke utan också det tekniska kring förpackningsdesign, det ska inte bara vara en snygg bild på en dator utan även fungera på en tryckt pytteliten förpackning. Att beställa stora kvantiteter är läskigt första gången och vi har inte tid och resurser att göra fel. Därför är det så skönt att kunna slappna av och vara trygga i den här processen, vi har stort förtroende för er! En megastor bonus är att ni har blivit våra eminenta kollegor som vi nu också kallar våra vänner <3

När ska ni lansera? 

Det är så långa ledtider och förseningar i branschen nu så vi vågar inte säga ett exakt datum officiellt. Men produkterna är färdiga och arbetet med beställningar är påbörjat. Vi siktar på vår/sommar 2023!

Var ser ni bolaget om fem år? 

Att Minolei är det självklara valet för personer med oljig och kombinerad hy. Så fort någon nämner sin blanka panna ska följdfrågan ”har du testat Minolei?”. Vi arbetar för att ta fram nya innovativa produkter och växa globalt.   

Och slutligen! Vad har ni för tips till hen som funderar på att ge sig ut på en liknande bolagsresa? 

  1. Starta företag inom något du tycker är kul, du ska orka i motgångar också. 

  2. Höj andra människor, var inte rädd att ge komplimanger både till personer och om personer när de inte är där. 

  3. Var inte rädd för att fråga, ta kontakt eller be om hjälp. Det är i de stunderna spännande möten och relationer uppstår.  

  4. Våga tro på dig själv, du får och ska ta plats i rummet! 

  5. Jobba smart, var strukturerad och effektiv. Det är inte antalet timmar som räknas - det är HUR du jobbar. 

  6. Var snäll!

article no. 16

Hanna Rydholm

Co-founder and brand strategist @ NUDLA - a female founded design studio dedicated to lifestyle brands and its people.

Next
Next

Nudla x Tise — BTS Kampanjproduktion